Senin, 01 Juli 2013

Keutamaan Memaafkan Dan Menahan Marah


Abu Dawud dan Ibn Abid Dunia meriwayatkan : Nabi s.a.w. bersabda :
من كظم غيظ وهو يقد ر عل ا نفا ذه ملا الله قلبه ا منا و ايما نا
"Siapa yang dapat menahan marahnya, padahal ia kuasa untuk melampiaskan  marahnya itu, maka Allah akan memenuhi hatinya dengan iman dan rasa aman ketenangan."
Ibn Asakir meriwayatkan : Nabi s.a.w. bersabda :
و جبت محبة ِالله عل من اغضب فحلم
Pasti mendapat kasih sayang Allah, orang yang mengalami sesuatu yang memarahkannya, tetapi ia tetap sabar (tidak marah).
Ibn Assunni meriwayatkan : "Tiada sesuatu yang dihubungkan dengan yang lain, yang lebih utama dari pada hubungan kesabaran kepada ilmu. (Yaitu ilmu itu bila disertai kesabaran, maka itulah seutama-utamanya)."

Ibn Syahin berkata : Allah tidak pernah memulyakan seseorang karena kebodohannya, Juga Allah tidak pernah menghina seseorang karena kesabarannya, demikian pula tidak akan berkurang harta karena disedekahkan.
Attirmidzi meriwayatkan : Nabi s.a.w. bersabda : الا اخبر كم بمن يحر م عليه ا لنا ر . قلنا بلا يا ر سو ل الله قال: تحرم عل كل قريب هين لين سحل
Sukakah saya beritakan padamu, orang yang diharamkan masuk neraka ? Jawab sahabat : Baiklah ya Rasulullah.
Bersabda Nabi s.a.w. : "Neraka itu haram atas tiap orang yang lunak, ramah, lapang dada dan mudah baik hubungannya."
Alkhathib meriwayatkan : Orang yang sabar itu mulya di dunia, dan juga mulya di akherat. Bahkan orang yang sabar itu hampir-hampir menjadi nabi.
Anas r.a. berkata : Ketika saya sedang berjalan bersama Nabi s.a.w. yang ketika itu memakai serban buatan Najran yang agak tebal pinggiran serban itu, tiba-tiba datang seorang Badwi yang menarik- serban Nabi s.a.w. itu dari belakang hingga berbekas pinggiran serban itu dileher Nabi s.a.w. karena sangat keras tarikan Badwi itu, lalu ia berkata :
Ya Muhammad berikan padaku dari harta Allah yang ada ditanganmu. Maka Nabi s.a.w. menoleh pada Badwi itu dan tersenyum, kemudian menyuruh sahabat yang menjaga baitul mal supaya memberi pada Badwi apa yang diminta.
Alyaafi'i menceritakan, ketika Guru Abu Usman Aljizi berjalan dijalanan pada waktu tengah hari, tiba-tiba ada orang menuangkan abu dari atas rumah tingkatnya, dan tepat diatas kepala guru Abu Usman, maka kawan-kawan Abu Usman marah, dan mengumpat pada orang yang membuang abu itu, tiba-tiba Abu Usman berkata kepada kawan-kawannya itu  : "Jangan kamu mengumpat sedemikian, sebenarnya seorang yang layak dituangi api, lalu mendapat keringanan hanya dituangi abu, maka tidak boleh marah. Bahkan harus syukur atas keringanan itu.
Ada seorang sholeh mempunyai seekor kambing, tiba-tiba pada suatu  hari, ia melilnat kambingnya berkaki tiga, lalu ia bertanya Siapakah berbuat sedemikian terhadap kambingnya itu ? Jawab budak yang menggembala kambing itu : Saya.
Lalu ditanya : Mengapakah anda berbuat itu ? Jawabnya : Untuk merisaukan hatimu.
Dijawab oleh orang sholeh itu : Aku akan menjengkelkan syaithan yang menyuruhmu berbuat sedemikian, lalu ia berkata pada hambanya itu : Pergilah anda telah aku merdekakan.
Al Ahnaf bin Gays ketika ditanya : Dari siapakah anda belajar budi luhur itu ? Jawabnya : Dari Qays bin Aashim Almundziri.
Ditanya ; Bagaimana budi luhurnya ? Jawabnya : Pada suatu hari ketika ia duduk ditengah rumahnya,tiba-tiba datang budaknya membawa panggangan daging, tiba-tiba panggangan itu jatuh diatas anaknya, dan mati seketika anak kecil itu, maka tercenganglah ketakutan budak itu, lalu dikatakan oleh Qays : Tidak usah takut, anda kini aku merdekakan karena Allah. Kami mohon kepada Allah yang maha murah semoga membersihkan hati kami dari dosa-dosa yang samar, dan memberi pada kami akhlak dan budi yang baik. Aamiin.
Dikutip dari Kitab Irsyadul 'Ibad Ilasabilirrasyad


Sholawat Nariyah / Tafrijiyyah



Sholawat Tafrijiyyah (sholawat memohon kelepasan dari kesusahan dan bencana) adalah antara sholawat yang terkenal diamalkan oleh para ulama kita. Sholawat ini juga dikenali sebagai Sholawat at-Tafrijiyyah al-Qurthubiyyah (dinisbahkan kepada Imam al-Qurthubi), dan ada juga ulama yang menisbahkannya kepada Imam 'Ali Zainal 'Abidin bin Imam al-Husain r.anhuma. Di negeri sebelah maghrib, ianya dikenali sebagai Sholawat an-Naariyah kerana menjadi amalan mereka apabila ingin melaksanakan sesuatu hajat atau menolak sesuatu bencana, mereka akan berkumpul dan membaca sholawat ini 4444 kali lalu terkabul hajat mereka dan tertolak segala malapetaka secepat api yang menyambar atau membakar. Ianya juga dikenali sebagai Miftahul Kanzil Muhiith li naili muraadil 'abiid (kunci perbendaharaan yang meliputi untuk menyampaikan harapan si hamba). Sholawat ini mempunyai keistimewaannya kerana selain sholawat ianya merupakan tawassul kepada Allah dengan Junjungan Nabi s.a.w. di mana kita menyebut nama dan dhamir Junjungan s.a.w. sebanyak 8 kali.

Menurut Imam al-Qurthubi sesiapa yang melazimi akan sholawat ini setiap hari 41 kali atau 100 kali atau lebih, nescaya Allah melepaskan kedukaan, kebimbangan dan kesusahannya, menyingkap penderitaan dan segala bahaya, memudahkan segala urusannya, menerangi sirnya, meninggikan kedudukannya, memperbaikkan keadaannya, meluaskan rezekinya, membuka baginya segala pintu kebajikan, kata-katanya dituruti, diamankan dari bencana setiap waktu dan dari kelaparan serta kefakiran, dicintai oleh segala manusia, dimakbulkan permintaannya. Akan tetapi untuk mencapai segala ini, seseorang itu hendaklah mengamalkan sholawat ini dengan mudaawamah (berkekalan).

Imam as-Sanusi berkata bahawa sesiapa yang melazimi membacanya 11 kali setiap hari, maka seakan-akan rezekinya turun langsung dari langit dan dikeluarkan oleh bumi.

Imam ad-Dainuri berkata bahawa sesiapa yang membaca sholawat ini dan menjadikannya wirid setiap selepas sholat 11 kali, nescaya tidak berkeputusan rezekinya, tercapai martabat yang tinggi dan kekuasaan yang mencukupi. Sesiapa yang mendawamkannya selepas sholat Subuh setiap hari 41 kali, tercapai maksudnya. Sesiapa yang mendawamkannya 100 kali setiap hari, terhasil kehendaknya dan memperolehi kehormatan/kemuliaan melebihi kehendaknya. Sesiapa yang mendawamkannya setiap hari menurut bilangan para rasul (313 kali) untuk menyingkap segala rahsia, maka dia akan menyaksikan segala apa yang dikehendakinya. Sesiapa yang mendawamkannya 1000 kali sehari, maka baginya segala yang tidak dapat hendak diterang dengan kata-kata, tidak pernah dilihat mata, tidak pernah didengar dan tidak pernah terbetik di hati manusia.

Imam al-Qurthubi juga berpesan bahawa sesiapa yang berkehendak untuk menghasilkan hajatnya yang besar atau menolak bencana yang menimpa, maka bacalah sholawat ini sebagai tawassul dengan Junjungan Nabi yang empunya akhlak yang agung 4,444 kali, nescaya Allah ta`ala akan menyampaikan kemahuan dan harapan itu atas niat si pembaca. Ibnu Hajar al-'Asqalani telah menyebut akan kelebihan bilangan ini sebagai iksir fi sababit ta`siir (pati ubat sebagai penyebab berlakunya kesan).

Menurut kata ulama, sholawat ini adalah merupakan satu perbendaharaan daripada khazanah-khazanah Allah, dan bersholawat dengannya merupakan kunci-kunci pembuka segala khazanah-khazanah Allah yang dibukakan Allah bagi sesiapa yang mendawaminya serta dengannya seseorang boleh sampai kepada apa yang dikehendaki Allah s.w.t. Oleh itu silalah ikhwah semua merujuk kepada para ulama kita (ingat bukan ulama mereka kerana karang semuanya akan dibid`ahsesatkan) dan melihat akan karangan-karangan terdahulu seperti "Afdhalush Sholawat 'ala Sayyidis Saadaat" karangan Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani, "Jawahirul Mawhub" dan "Lam`atul Awrad" kedua-duanya karangan Tok Syaikh Wan 'Ali Kutan al-Kelantani, "Khazinatul Asrar" karangan Syaikh Muhammad Haqqi an-Naazili dan lain-lain lagi. Sesiapa yang tak ingin beramal dengannya, tak mengapa, amalkan sahaja apa yang kamu nak amal, jangan nak berbalah pulak dengan aku kerana aku sekadar menukil kata ulama. Daripada berbalah, elok kita perbanyakkan sholawat, shollu 'alan Nabiy.

Hakikat dari "SAKIT'



Memang betul, tidak ada yang menginginkan jadi sakit. Tapi dalam Islam, seperti kita tahu, ada banyak hal yang tersembunyi di balik kondisi itu.

Kalau kita tahu sebenarnya tak ada alasan untuk sedih dan mengeluh saat kita sakit, karena sebenarnya itu adalah kasih sayang Allah swt pada kita. Kita mengeluh saat sakit karena kita tak tahu rahasianya. Sakit, dalam bentuknya yang lain, itu harus disyukuri karena itu adalah bukti kasih sayang Allah pada kita. Allah mengutus 4 malaikat untuk selalu menjaga kita dalam sakit.

Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seorang hamba yang beriman menderita sakit, maka Allah memerintahkan kepada para malaikat agar menulis perbuatan yang terbaik yang dikerjakan hamba mukmin itu pada saat sehat dan pada saat waktu senangnya.”

Ujaran Rasulullah SAW tsb diriwayatkan oleh Abu Imamah al Bahili. Dalam hadist yang lain Rasulullah bersabda :

“Apabila seorang hamba mukmin sakit, maka Allah mengutus 4 malaikat untuk datang padanya.”

Allah memerintahkan :
Malaikat pertama untuk mengambil kekuatannya sehingga menjadi lemah.
Malaikat kedua untuk mengambil rasa lezatnya makanan dari mulutnya
Malaikat ketiga untuk mengambil cahaya terang di wajahnya sehingga berubahlah wajah si sakit menjadi pucat pasi.
Malaikat keempat untuk mengambil semua dosanya , maka berubahlah si sakit menjadi suci dari dosa.
Tatkala Allah akan menyembuhkan hamba mukmin itu, Allah memerintahkan kepada malaikat 1, 2 dan 3 untuk mengembalikan kekuatannya, rasa lezat, dan cahaya di wajah sang hamba.

Namun untuk malaikat ke 4 , Allah tidak memerintahkan untuk mengembalikan dosa-dosanya kepada hamba mukmin. Maka bersujudlah para malaikat itu kepada Allah seraya berkata : “Ya Allah mengapa dosa-dosa ini tidak Engkau kembalikan?”

Allah menjawab: “Tidak baik bagi kemuliaan-Ku jika Aku mengembalikan dosa-dosanya setelah Aku menyulitkan keadaan dirinya ketika sakit. Pergilah dan buanglah dosa-dosa tersebut ke dalam laut.”

Dengan ini, maka kelak si sakit itu berangkat ke alam akhirat dan keluar dari dunia dalam keadaan suci dari dosa sebagaimana sabda Rasulullah SAW : “Sakit panas dalam sehari semalam, dapat menghilangkan dosa selama setahun.”

“Tiada seorang mu’min yang ditimpa oleh lelah atau penyakit, atau risau fikiran atau sedih hati, sampaipun jika terkena duri, melainkan semua penderitaan itu akan dijadikan penebus dosanya oleh Allah,” (HR Bukhari-Muslim).

“Jika sakit seorang hamba hingga tiga hari, maka keluar dari dosa-dosanya sebagaimana keadaannya ketika baru lahir dari kandungan ibunya,” (HR Ath-Thabarani).

“Penyakit panas itu menjaga tiap mu’min dari neraka, dan panas semalam cukup dapat menebus dosa setahun,” (HR Al-Qadha’i)